Belg steekt massaal de grens over voor korte uitstap

Grote verschillen tussen Vlamingen en Walen in aantal en soort daguitstap

AMSTERDAM, 18 mei – Maar liefst 3 op 4 Nederlandstalige Belgen geven aan waarschijnlijk op daguitstap te gaan dit jaar, terwijl dit bij Franstalige Belgen slechts de helft is. En terwijl de eerste groep actie en cultuur verkiest, gaat de tweede groep de deur uit voor een uitje naar de zon of wellness. Dat blijkt uit onderzoek van online reisaanbieder TravelBird bij 3.600 klanten. Ook wil slechts 14% van de Belgen een korte vakantie in België doorbrengen, terwijl Nederlanders (33%) en Duitsers (43%) significant vaker in eigen land blijven.

Belg wil naar het buitenland

Slechts weinig Belgen (14%) brengen liever een korte vakantie – 2 of 3 overnachtingen – door in eigen land. Vooral vergeleken met buurlanden Nederland (33%) en Duitsland (43%) valt het verschil op.

Dat Duitsers 3 maal vaker in eigen land blijven, heeft allicht te maken met de grootte van Duitsland. Maar dat Nederlanders ook liever thuis blijven voor een korte vakantie, staat toch in contrast met wat de Belgen willen,” zegt Erik Kuijpers, Country Manager TravelBird België.”

Reisintenties bestemmingen korte vakanties
Grafiek 1: Reisintenties voor de bestemming voor korte vakanties in 2015

Vlaanderen gaat vaker op daguitstap en korte vakantie dan Wallonië

Ook is er een groot verschil in de dagtrip- en korte vakantiegewoonten tussen Franstalig en Nederlandstalig België.

Nederlandstalige Belgen zijn niet alleen veel meer geneigd op dagtrip te gaan dit jaar dan Franstalige Belgen (74% vs 51%)*, maar plannen ook frequenter op dagtrip te vertrekken. Maar liefst dubbel zoveel Vlamingen als Walen gaven aan 5 tot 6 keer of meer dan 6 keer op uitstap te gaan dit jaar (35% vs. 18%). (zie grafiek 2)

Intentie hoeveelheid dagtrips 2015
Grafiek 2: Intentie van de hoeveelheid dagtrips in 2015 (van 0 tot meer dan 6)

Dezelfde trend zet zich door bij korte vakanties. Slechts 63% van de Franstaligen zegt op een korte vakantie te willen gaan dit jaar tegenover 75% van de Nederlandstaligen. Nederlandstaligen plannen ook opvallend meer korte vakanties dit jaar dan Franstalige Belgen: 54% van de Nederlandstaligen zegt 4 of 5 keer op korte vakantie te gaan vs. 37% van de Franstalige Belgen.

Vlaming zoekt activiteit en cultuur, Waal zoekt ook wellness en zon

Wat de Belgen dan zoal willen doen op zo’n korte vakantie verschilt ook heel erg tussen de regio’s. Zo wil 1 Vlaming op 2 een culturele ervaring (vs. 35% van de Franstaligen) en 1 op 4 een sportieve uitstap (vs. 9% van de Franstaligen). In Franstalig België kiest meer dan de helft voor de zon of een wellness (respectievelijk 30% en 26%).

Het is interessant dat er toch significante verschillen zijn in de reisgewoontes van Nederlands- en Franstalige Belgen. Ook in het Franse taalgebied is een culturele korte vakantie belangrijk, maar daar willen mensen toch ook wel veel vaker genieten van zon en wellness. TravelBird België biedt daarom verschillende arrangementen aan opdat er voor ieder wat wils zou zijn,” aldus Erik Kuijpers, Country Manager België bij TravelBird”

—–

*Deze cijfers zijn gebaseerd op het aantal respondenten dat de antwoordmogelijkheden ‘waarschijnlijk’ of ‘heel waarschijnlijk’ op de vraag “hoe waarschijnlijk is het dat u in 2015 op dagtrip gaat?”. Ook vergeleken met Nederland (77%) en Duitsland (69%) blijkt Wallonië hiermee een buitenbeentje.

TravelBird is een online reisaanbieder met dagelijks 6 inspirerende deals en een vast aanbod in thematische categorieën. Het bedrijf dankt haar succes aan een simpele formule: klanten verrassen en inspireren met de beste reisaanbiedingen en een gebruiksvriendelijk boekingproces voorzien. TravelBird werd opgericht in 2010, telt meer dan 650 werknemers en is actief in 17 landen. Elke dag genieten 15.000 reizigers van hun vakantie met TravelBird.

Over het onderzoek

TravelBird voerde dit onderzoek uit met een steekproef van 3 691 personen, waaronder 1593 Belgen, 1150 Nederlanders en 876 Duitsers, aan de hand van een enquête over hun reisintenties voor 2015.