8 op 10 Vlaamse 20’ers verkiezen culturele korte vakantie

Grote verschillen in voorkeur tussen regio’s, leeftijden en geslacht

AMSTERDAM, 14 september – De Vlaamse jeugd is dol op culturele korte vakanties(1). Van de Vlaamse 18- tot 29-jarigen verkiest maar liefst 8 op 10 een culturele citytrip. De cijfers staan in groot contrast met de voorkeuren van de Waalse leeftijdsgenoten waar minder dan 1 op 3 een culturele korte vakantie kiest. Dat blijkt uit een grote internationale studie van online reisaanbieder TravelBird bij 4.340 klanten. Ongeacht leeftijd willen franstalige Belgen veel vaker naar de zon, op wellness retraite of een actievere korte vakantie.

Reisverschillen tussen Nederlands- en Franstaligen

Nu de grote vakantie afgelopen en ook het schooljaar weer volop bezig is, zijn velen reeds hun volgende reis aan het plannen. Maar wat de Belg precies zoekt verschilt sterk tussen de verschillende taalgemeenschappen. Zo blijkt uit een grootschalige studie van TravelBird bij 4.340 respondenten dat Vlamingen veel vaker op citytrip of culturele vakantie willen gaan dan Walen (56% vs 37%). Voor Walen is een zonnige bestemming (26% vs 9%) of wellness vakantie (29% vs 13%) dan weer veel belangrijker.

Vooral leeftijd speelt een belangrijke factor in het kiezen van een culturele stedentrip. Zo kozen Vlamingen van alle leeftijden consistent deze optie. Maar van de 18- tot 29 jarigen was dit maar liefst 80%, vergeleken met 32% van hun Franssprekende landgenoten. De verschillen worden duidelijk in onderstaande grafiek.

Screen Shot 2015-09-14 at 09.20.32Screen Shot 2015-09-14 at 09.26.45

Grafiek 1 & 2: Percentuele voorkeur bij Franstalige en Nederlandstalige Belgen voor type korte vakantie op basis van leeftijdscategorie (n=2.306)

Daarnaast vond de studie ook opvallende verschillen op basis van geslacht. Zo verkiezen zowel in Vlaanderen (59% vs 49%) als Wallonië (41% vs 29%) vrouwen vaker voor cultuur dan mannen. Mannen verkiezen dan weer de zon, wellness en vooral actieve vakanties (fiets- en wandelvakanties en avontuurlijkere reizen)

Screen Shot 2015-09-14 at 09.21.42Screen Shot 2015-09-14 at 09.21.52

Grafiek 3 & 4: Percentuele voorkeur bij Nederlands- en Franstalige Belgen voor type korte vakantie op basis van geslacht (n=2.306)

“Het is interessant om te zien hoeveel verschillende leeftijdscategoriën, geslacht en ook regio onze reisvoorkeuren bepaalt,” zegt Erik Kuijpers, Country Manager België bij TravelBird. “Opmerkelijk is echter ook dat, ondanks de duidelijke regionale verschillen, het Belgische gemiddelde van reisvoorkeuren dan weer aansluit bij de resultaten voor buurlanden Nederland en Duitsland. Ook daar zien we meer minder interesse voor zon- en wellnessvakanties als korte vakanties dan in Wallonië het geval is.”

Screen Shot 2015-09-14 at 09.21.19

Grafiek  5: Percentuele voorkeur voor type korte vakantie op basis van regio (n=4.340)

(1) Vakantie met 1 t.e.m. 4 overnachtingen

TravelBird is een online reisaanbieder met dagelijks 6 inspirerende deals en een vast aanbod in thematische categorieën. Het bedrijf dankt haar succes aan een simpele formule: klanten verrassen en inspireren met de beste reisaanbiedingen en een gebruiksvriendelijk boekingproces voorzien. TravelBird werd opgericht in 2010, telt meer dan 700 werknemers en is actief in 17 landen. Elke dag genieten 15.000 reizigers van hun vakantie met TravelBird.

Over het onderzoek

TravelBird voerde dit onderzoek uit met een representatieve steekproef van 4340 personen, waaronder 2306 Belgen, 1046 Nederlanders en 988 Duitsers, aan de hand van een vrijwillige enquête over hun reisintenties voor 2015.