Vermijd ruzie, ga naar Griekenland

Griekse eilanden uitzonderlijk populair bij zowel mannen als vrouwen

AMSTERDAM, 26 oktober – Toscane, de Griekse eilanden en de Provence zijn de meest inspirerende bestemmingen voor zowel Vlamingen en Walen. In Wallonië zijn er echter wel grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Dat blijkt uit cijfers van online reisaanbieder TravelBird onder een representatieve sample van 2.306 Belgische klanten. Wil je je vakantie niet met ruzie beginnen? Ga dan voor Toscane of de Griekse eilanden, lijken de cijfers te zeggen. Opvallend is voorts dat Waalse twintigers veel vaker naar de Griekse eilanden willen reizen.

Vlamingen en Walen kiezen gelijk, mannen en vrouwen niet

Belgen vinden Toscane (28%), de Griekse eilanden (25%) en de Provence (19%) de drie meest inspirerende vakantieregio’s. Hoewel Vlamingen en Walen hierover blijken overeen te komen, gaat dat minder op voor mannen en vrouwen. Vlaamse en Waalse mannen verkiezen vaker Provence dan hun partner, en Waalse vrouwen gaan dan weer liefst naar Toscane.

Vlaamse koppels komen beter overeen wat betreft hun vakantiebestemmingen dan Waalse koppels, indiceren de resultaten van een grootschalige internationale studie van online reisaanbieder TravelBird onder 4.340 klanten waaronder 2.306 Belgen. Bij Waalse koppels verkiezen mannen vaker de Provence (25% vs 19%) en vrouwen duidelijk Toscane (31% vs 21%). Dezelfde trend is te zien bij Vlaamse koppels, zij het minder uitgesproken.

Het blijkt echter dat aan beide kanten van de taalgrens koppels uni sono de Griekse eilanden appreciëren.

Vakantiebestemmingen Vlaanderen - Geslacht Vakantiebestemmingen Wallonië - Geslacht.png

Grafiek 1 & 2: Voorkeurbestemmingen in Vlaanderen (n=1.119) en Wallonië (n=1.187) op basis van geslacht

Grote verschillen voor jongeren

Niet alleen geslacht maar ook leeftijd beïnvloedt de voorkeur voor bepaalde reisbestemmingen. Zo blijkt dat de voorkeur voor de Griekse eilanden in grote mate afkomstig is van de jongeren jonger dan 30, en dan vooral in Wallonië. Zo geeft 1 Vlaamse twintiger op 3 de Griekse eilanden aan als favoriete reisbestemming en in Wallonië is dat bijna de helft (45%).

De Belgische jeugd loopt van Toscane of de Provence dan weer niet warm en verschilt sterk van de andere leeftijdscategorieën in wat betreft favoriete reisbestemmingen, zoals zichtbaar in onderstaande grafieken.

Vakantiebestemming Vlaanderen - leeftijd

Vakantiebestmmingen Wallonië - leeftijd

Grafiek 3 & 4: Voorkeurbestemmingen in Vlaanderen (n=1.119) en Wallonië (n=1.187) op basis van leeftijdscategorie

Met alle verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië, mannen en vrouwen en tussen leeftijd blijkt er één vakantiebestemming te zijn waar de Belgen het over eens zijn: de Griekse eilanden,” concludeert Erik Kuijpers, Country Manager België bij TravelBird. “Het is moeilijk te zeggen waar dit aan ligt, maar uit vorige onderzoek resultaten bleek reeds dat vrouwen culturele vakanties verkiezen, terwijl mannen eerder van zonvakanties genieten. De Griekse eilanden combineren natuurlijk zowel cultuur als zon, waardoor deze trekpleister in de smaak valt van de meeste Belgen.”

TravelBird is een online reisaanbieder met dagelijks 6 inspirerende deals en een vast aanbod in thematische categorieën. Het bedrijf dankt haar succes aan een simpele formule: klanten verrassen en inspireren met de beste reisaanbiedingen en een gebruiksvriendelijk boekingproces voorzien. TravelBird werd opgericht in 2010, telt meer dan 500 werknemers en is actief in 12 landen. Elke dag genieten 19.000 reizigers van hun vakantie met TravelBird.

Over het onderzoek

TravelBird voerde dit onderzoek uit met een representatieve steekproef van 4340 personen, waaronder 2306 Belgen, 1046 Nederlanders en 988 Duitsers, aan de hand van een vrijwillige enquête over hun reisintenties voor 2015.

Contactpersoon:

Michaël Cloots