Vlaamse 70-plussers gaan het vaakst de deur uit

Senioren kiezen resoluut voor culturele daguitstappen

Amsterdam 10 december 2015 – 1 op 4 Vlaamse 70-plussers wil volgend jaar het liefst meer dan 6 keer op daguitstap. Dit terwijl slechts 5% van de Waalse senioren 6 keer of meer op daguitstap trekt. Wel verkiezen beide groepen duidelijk een culturele ervaring. Maar liefst 63% van Belgische 70-plussers zet een dagje stad en cultuur op de eerste plaats. Dat blijkt uit een rondvraag van online reisaanbieder TravelBird bij meer dan 1.500 Belgische klanten.

Vlaamse 70-plussers actief op daguitstap

24% van Vlaamse 70-plussers geeft aan volgend jaar liefst meer dan 6 keer op daguitstap te gaan, terwijl dit slechts opgaat voor 5% van Waalse 70-plussers. Gemiddeld wil zelfs 77% van Vlaamse zeventigers minstens 3 keer op een dagtrip. Terwijl dit voor de Waalse senioren slechts geldt voor 47% onder hen, minder dan de helft. Voor het onderzoek werden 830 Nederlandstalige en 683 Nederlandstalige Belgen ondervraagt op basis van een representatieve steekproef.

Vlaamse en Waalse 70-plussers: daguitstappen
Grafiek 1: Frequentie daguitstappen in Vlaanderen en Wallonië op basis van leeftijd en regio

Vlaamse en Waalse 70-plussers verkiezen wel hetzelfde type uitstappen. 63% van Belgische senioren geeft aan dat een dagje stad en cultuur hun voorkeur geniet.

“Het is opmerkelijk dat er toch significante verschillen zijn in de reisgewoonten van Vlaamse en Waalse senioren. Hoewel de voorkeur voor het aantal uitstappen verschilt, verkiezen 70-plussers aan beide kanten van de taalgrens culturele uitjes. Maar je mag ze daarom niet over dezelfde kam scheren,” waarschuwt Erik Kuijpers, Country Manager België bij TravelBird. “We zien dat binnen deze categorie de smaken nog sterk verschillen. Variërend van gastronomische avonden tot musea tickets en uitstappen met de kleinkinderen: de Belgische 70-plusser heeft een drukke agenda,” glimlacht Kuijpers.

Vlamingen in het algemeen vaker op daguitstap

Naast de opmerkelijke resultaten voor senioren, gaan Vlamingen in het algemeen veel vaker op daguitstap dan Walen. Vlamingen (19%) plannen dan ook dubbel zo vaak 6 of meer dagtrips dan over de taalgrens (7%). Wat de Belgen zoal doen tijdens een daguitstap loopt dan wel weer gelijk doorheen de regio’s: 38% van de Belgen kiest voor stad en cultuur, 20% voor gastronomie en entertainment, 17% gaat voor wellness, 13% wil er op uit met de kinderen, 7% verkiest avontuur en 4% wil nog een ander type activiteiten.

TravelBird is een online reisaanbieder met dagelijks 6 inspirerende deals en een vast aanbod in thematische categorieën. Het bedrijf dankt haar succes aan een simpele formule: klanten verrassen en inspireren met de beste reisaanbiedingen en een gebruiksvriendelijk boekingproces voorzien. TravelBird werd opgericht in 2010, telt meer dan 500 werknemers en is actief in 12 landen. Elke dag genieten 19.000 reizigers van hun vakantie met TravelBird.

TravelBird.be

Over het onderzoek

TravelBird voerde dit onderzoek uit met een representatieve steekproef van 1543 Belgen aan de hand van een vrijwillige enquête over hun reisintenties.