Ranglijst van de meest inspirerende steden 2016

Brugge in top 3 meest inspirerende steden wereldwijd

Amsterdam, 16 november 2016 – TravelBird publiceerde donderdag een onderzoek met een uitgebreide ranglijst van ‘s werelds meest inspirerende steden. Die ranglijst is gebaseerd op acht criteria die verband houden met innovatie en creativiteit. Met de ranglijst wil TravelBird reizigers inspireren voor hun volgende vakantiebestemming.

Om de ranglijst op te stellen, maakte TravelBird een selectie van 85 gerenommeerde en inspirerende steden wereldwijd. Voor elk van die steden werd een score berekend op basis van het aantal creatieve en culturele instellingen zoals theatergezelschappen, kunstacademies, galerieën en musea. Ook de aanwezigheid van muziekproductie- en filmindustriefaciliteiten en start-ups werd meegenomen in de metingen. De laatste bepalende factor voor de positie van een stad in de ranglijst is de hoeveelheid romantisch geïnspireerde zoekopdrachten in Google.

De algehele Inspiratie Ranglijst werd gerangschikt van 0 tot en met 100. Waarbij 100 de hoogste score is die een stad kon behalen. Uit de ranglijst bleek dat veel grote steden niet zo hoog scoren als de kleinere steden van hetzelfde land. Dat komt voornamelijk omdat ook de bevolkingsaantallen meegenomen zijn in de berekeningen om zo kleinere steden gelijke kansen te bieden.

TravelBird heeft ook seizoensgebonden inspiratie opgenomen in de ranglijst, om reizigers te informeren en te stimuleren om seizoensgebonden reizen te maken. Dat deed TravelBird op basis van schilderijen van elke stad. Van duizenden kunstwerken werd vastgesteld of de winter of juist de zomer de schilders had geïnspireerd. Die ratio geeft weer in welk seizoen een stad het meest inspirerend is. Die scores, gecombineerd met de Inspiratie Ranglijst, resulteerden in de seizoensgebonden ranglijst.

Vier Belgische steden behaalden een plaats in de ranglijst met de volgende notering: de op één na meest inspirerende stad is Brugge, gevolgd door Antwerpen op de 38ste plek, Gent op de 40ste positie en Brussel eindigde op plaats 51. In de ranglijst van de winterscore hebben Brugge, Gent en Brussel een plek veroverd in de top 25. Brugge behaalde de 16e plaats, gevolgd door Gent op de 20ste positie en Brussel op de 24ste plek. Natuurlijk is elke locatie in het onderzoek van TravelBird verrijkend op zich, doordat ze talloze reizigers, artiesten en bewoners heeft geïnspireerd.

“Inspiratie en geïnspireerd worden is voor reizigers altijd topprioriteit in de zoektocht naar hun perfecte vakantie”, aldus Symen Jansma, CEO van TravelBird. “TravelBird heeft dit onderzoek uitgevoerd om reizigers te helpen bij het zoeken van bestemmingen die hun vakanties verrijken en die levenslange herinneringen opleveren.”

Verdere bevindingen uit het onderzoek zijn:

De steden met de meeste instituten voor podiumkunst per bevolkingsaantal zijn Miami, Heidelberg, Bristol, Chiang Mai en Brugge.

De steden met de meeste kunstacademies per bevolkingsaantal zijn Santiago de Compostela, Zürich, Brugge, Porto en Lübeck.

De steden met de meeste galerieën per bevolkingsaantal zijn Miami, Porto, Salzburg, Santiago de Compostela en Reykjavik.

De steden met de meeste musea per bevolkingsaantal zijn Reykjavik, Chiang Mai, Brugge, Salzburg en Zürich.

De steden met de meeste filmindustriefaciliteiten per bevolkingsaantal zijn Parijs, Miami, Bristol, Barcelona en Los Angeles.

De steden met de meeste muziekproductiefaciliteiten zijn Miami, Vancouver, San Francisco, Parijs en Portland.

De steden met de meeste start-ups op zoek naar financiering zijn San Francisco, Miami, Tel Aviv, New York en Vancouver.

De steden met het hoogste aantal Google zoekopdrachten voor romantiek gerichte zoekwoorden per bevolkingsaantal zijn Valparaíso, Parijs, Zürich, Berlijn en Tel Aviv.

Voor alle resultaten van het onderzoek klik je hier. Een JPG van de tabel kan worden gedownload aan het einde van de pagina.

TravelBird is een online reisplatform dat reizigers elke dag wil inspireren door nieuwe reizen aan te bieden. De Nederlandse webshop werd in 2010 opgericht en is op dit moment actief in 11 landen. Het hoofdkantoor bevindt zich in hartje Amsterdam, waar elke dag zo’n 400 werknemers aan de slag zijn. In België reisden ondertussen al meer dan een miljoen reizigers met TravelBird.

Contactpersoon: Jan Driessen
press@travelbird.com