Vorige zomer besloot ik samen met een vriendin voor de eerste keer te gaan rondtrekken in Azië. Net als vele beginnende backpackers boekten Tine en ik daarom een vlucht naar Bangkok. In deze blogpost neem ik je mee op ons avontuur doorheen Thailand!

Dag 1: de eerste indrukken

Na elf uur vliegen komen we aan in het tropische Bangkok. Bij onze eerste stappen op Thaise bodem worden we verrast door de vochtige hitte. Dat wordt even wennen, beseffen we. We droppen onze zware trekrugzak in ons hostel en ruilen onze vliegtuigkledij voor een luchtigere outfit. Gewapend met een stadsplannetje dolen we wat rond door het overweldigende Bangkok. Tuk tuks op elke hoek van de straat, vriendelijke Thai die een praatje willen slaan of je een ritje willen aansmeren en de bruisende straten van de grootstad, er is veel om in ons op te nemen. Aan de voet van de Gouden Heuvel zetten we ons even op een bankje om alles wat te laten bezinken. Plots barst de hemel open en verandert de straat in een rivier. Onze eerste Thaise stortbui. Gelukkig duurt de bui niet al te lang en hebben we nog tijd om de Gouden Heuvel te beklimmen. We laten ons meevoeren door de trap die zo'n 300 treden omhoog slingert tot bij de gouden Chedi. Op de top krijgen we pas echt een overzicht van de vele gezichten die Bangkok te bieden heeft: van mooie tempels, tot bouwvallige huisjes en indrukwekkende wolkenkrabbers.

golden mountain

© Lynse Coomans

Dag 2: toeristische trekpleisters

Op dag twee bezoeken we een van de bekendste highlights van Bangkok: Wat Phra Kaew en het Groot Paleis. Nog voor we aankomen, probeert een Thaise dame ons van onze plannen af te brengen. Ze vertelt ons dat het paleis tot 11:00 uur enkel voor de Thai is en dat we beter eerst een boottochtje zouden maken. We lachen vriendelijk en bedanken, maar vervolgen wel onze geplande route. Geen enkele reisgids, blog of behulpzame hotelmedewerker had ons daar immers voor gewaarschuwd. Bij aankomst is het dan ook al erg druk aan de ingang. Thai en gidsen roepen door elkaar en controleren of iedereen zedig genoeg gekleed is. Heb je enkel een sjaal mee om je schouders te bedekken, dan word je een klein lokaaltje in gestuurd waar je een hemdje mag lenen. We banen ons een weg door de horde toeristen en worden overweldigd door de pracht en praal van de Wat Phra Kaew. Al snel laten we ons beïnvloeden door onze Aziatische omstanders en bezwijken we voor de selfie hype. Uiteraard gaan Tine en ik ook goedlachs mee op de foto met enkele Aziatische reizigers die het ons zo vriendelijk gebaren.

groot-paleis-bangkok

© Shutterstock

In de warme middagzon wandelen we langs kleine winkeltjes en door de Tha Tien markt op weg naar Wat Pho. Nadat we ons ticket gekocht hebben rusten we even uit op een bankje, waar we al snel worden vergezeld door een Amerikaans koppel. Ze slaan een praatje met ons en vertellen dat ze al een maand door Azië aan het reizen zijn. Het voelt goed om reiservaringen uit te wisselen en na een gezellig gesprekje vervolgen we elk weer ons eigen pad. Wij bezoeken het reusachtige boeddhabeeld en de tempel en nestelen ons dan op een terrasje langs de Chao Phraya river. Terwijl we genieten van een mooi uitzicht, stillen we onze honger. In de namiddag nemen we de overzetboot naar de Wat Arun die jammer genoeg in de stellingen staat, maar nog steeds een diepe indruk maakt. Vlak bij de tempel is een schooltje. Net wanneer wij langskomen gaat de bel en lopen tientallen kinderen met roze T-shirtjes de schoolpoort uit. Het steegje waar de school zich bevindt is een drukke bedoening. Er staan kraampjes met lekkers en het lijkt wel of alle ouders hun kinderen met de scooter komen oppikken. Het wemelt er van de Thai. Wij kijken een tijdje gebiologeerd toe. Daarna banen we ons een weg doorheen de gezellige drukte en zoeken we een plekje op het dakterras van een skybar, waar we nog de hele avond blijven plakken tot onze eerste wilde tuk tuk-rit ons veilig en wel naar ons hostel brengt.

wat-arun

Dag 3: meditatie en backpackersparadise

Na een heerlijk ontbijt van banana pancakes wandelen Tine en ik in de richting van de Loha Prasat. We doen onze schoenen uit en beklimmen de mooie houten trap die ons naar verschillende verdiepingen leidt. Terwijl de library floor verschillende begrippen uit het boeddhisme verklaart, nodigt de derde verdieping uit tot mediteren. Hoe hoger je klimt, hoe dichter je bij de verlichting komt. De 37 ijzeren torentjes op de top van het gebouw staan dan ook symbool voor de deugden die nodig zijn om de verlichting te bereiken. Langs het monument van de Democratie begeven we ons vervolgens naar Khao San Road, dé straat voor backpackers volgens ons reisgidsje. In de met neonreclames verlichte straat snuisteren we langs de vele kleine winkeltjes. Het is de perfecte plek om leuke souvenirtjes te scoren, al vinden we het daar nog een beetje vroeg voor! Er wachten immers nog heel wat andere stops op ons! De volgende plek die we zullen verkennen is Ayutthaya, maar dat is voor een volgende blogpost. Tot dan!

khao san road

© Lynse Coomans

Zin gekregen in je eigen avontuur in Azië? Bekijk dan zeker de aanbiedingen!